Daisypath Anniversary tickers

Thursday 1 September 2011

Raya & Merdeka

Assalammualaikum

Meriah ker raya korg thn nie? Tp jgn lupe pd insan yg serba kekurangan & yg sdg b'duka d saat kte mengecapi kegembiraan.

Thn nie aku beraya kt Nilai la bersama keluargaku. Teruja sgt coz 1st time beraya as a wife! Mlm raya siapkan hubby sbb hubby nk g b'takbir dr rmh ke rmh. Itu la adat kami d kpg. Not sure tmpt korg cmne plak kan? Mybe xder org mybe ade kelainan yg lebih lg. Tp bkn la b'takbir kt area taman nie coz for sure ramai yg lek beraya d kpg. So, hubby fllw my dad & my bro g kpg kte org yg x ambil mse dlm stgh jam ke 45 minit ke kpg Gadong Lama.

Punye la lame menunggu hubby blk dr b'takbir. Ingatkan dlm kul 12 dh smpi rmh la tp x jgks. Mata aku pn dh kuyu menunggu pastu tepon hubby just nk check dorg agak2 lek kul bpe. D sbbkan x dpt nk b'tahan aku pn masuk tdo dlu. Dlm kul 2 kot dorg smpi rmh.

Kebiasaan kami pg raya dh breakfast terus siap2 tuk ke masjid. Samada ke masjid Nilai ataupn shoot terus ke kpg Gadong Lama. Dh selesai sembahyang kami ke kubur melawat saudara mara yg telah lame pergi. Then bru la kte org ke rmh arwah Wan yg x jauh drpd kubur t'sebut. Mmg tue la port tuk b'kumpul dr adik b'adik, ipar duai, kazen2 n saudara mara.

Pas melepak d rmh tue smpi ke tgh hari bru la b'gerak tuk beraya ke rmh saudara mara lain iaitu ke Tebing Tinggi, Kering & Pelenggong. Tp thn nie g Tebing Tinggi jerk pastu lek rmh melepak smpi ke mlm x g mane2 dh. Sll smpi jgk la ke Pelenggong tp hubby aku pn x sihat raya tue so aku pn decide mls jln byk rmh.

Settle dgn raya pertama. Raya ke2 xder g mane pn. Padahal yer2 plan nk beraya ke rmh kwn2 ayah d Bangi tp d sbbkan ada mslh keluarga sedikit yg t'pakse melibatkan ayah utk settlekan hal t'sebut then kami pn duk rmh shj. Ayah, ibu & mak tiri aku ke Gemecheh b'temu dgn Tok Chik aku. Ptg skit aku n hubby blk ke Damansara plak. Boringnyer raya thn nie coz cm x beraya sakan pn.

Raya ke3 is today plak melepak kt rmh MIL jelah. Family hubby lain skit la drpd family aku coz family dorg jenis x b'jln sakan tuk beraya. Dorg lepak kt rmh jerk. Lgpn MIL pn bru lek dr Kemaman mlm td. So far itu la serba sedikit mengenai raya thn nie. Nothing special but only 1st year raya as wife n coming soon as mother.

Oh yer d sbbkan thn nie raya b'tembung dgn hari Merdeka kami pn agak patriotik la skit kan. Padahal songlap bendera yg ayah beli kt Nilai pastu aku suh hubby pasang kt bonet dpn kete kte org. Smart la skit kan kete dgn bendera tue. Tp syg nyer x sempat nk  b'gmbr coz pepagi raya tue plak dh rushing nk ke kpg then xder la snap gmbr kt kete dgn bendera tue. Smlm plak hubby dh cabut pn bendera tue coz ikatan tue pn dh longgar so bahaya la kan kot ikatan tue t'cabut time drive. Huhuhu.

Okeh la guys, mata aku pn dh kuyu nie x tau nk wtpe lg dh. Baik aku take a nap jap pastu tgk la ape nk wt pasni. Nk layan cte pn cm x syiok jerk plak plus mmg dr td pn mata dh ngantuk tp ku gagahkan jgk nk buka tenet nie jap. Korg smbung la beraya ke rmh kwn2 n sanak sedara yerk. Syiok la korg yek pi beraya sane sini mkn itu ini. Yelah time nie jelah ade mse nk pi rmh kwn2 n sanak sedara n mkn benda yg lain2 dr rmh ke rmh, ye dak? Nk tgu ari biase mmg confirm asyik xder mse jerk korg tue.

Ape2 pn, b'hati2 d jln raya. Xyah nk rushing2 sgt nk g beraya tue coz rmh org yg kte nk g tue pn x lari ke mane yek. Ingatlah org yg t'cayunk!!! Peace...

**Nk minta duit raya tuk baby dlm perut nie muleh? Hahaha...

No comments: