Daisypath Anniversary tickers

Thursday 22 September 2011

Manjakan anak berpada-pada

Assalammualaikum

T'lbh dahulu nk tanye korg dh ade anak? Klu anak tekak tue aku tau la x yah korg cte. 

Mmg ibu bapa yg suka manjakan anak2 atau remaja skg tidak tahu berdikari? D mana kesilapannya? B'punca pada didikan ibu bapa atau drpd diri remaja itu sendiri? 

Mesti korg pelik pesal aku nk b'bahas pasal ibu bapa yg manjakan anak nie kan.

Aku terasa pelik & musykil yg t'amat sgt la dgn sesetgh ibu bapa nie. Klu anak korg tue masih sekolah rendah tue len la cte kan. Mybe leh d pertimbangkan jgk tindakan korg tue tp nie dh masuk U kowt tp korg manjakan anak korg smpi cmtue sekali. 

Itu pn org ckp dr kecik la kte ajar anak kte b'dikari...to be independent yg x b'gantung pd sesape. Sape jgk yg senang korg sbg ibu bapa jgk yg senang. Bkn b'mksd kte suh dia b'dikari kte nie lepas tgn tggjwb sbg ibu bapa. Monitor dorg tue masih d perlukan jgk okeh, so jgn slh fhm dgn ajar anak to be independent!

Apabila seseorg tue dh masuk U ofcoz la time tue time plg terbaek sekali tuk kte b'dikari kan? Yelah lepas U kte kena cari keje, duk sendiri plak. X kan duk bwh ketiak ibu ayah jer kan? Pasti korg pn nk kan kebebasan korg sendiri tp jgn melampaui batas la.

Yg aku pelik tue, korg yg nk apply for practical trainee but ur mom or dad yg cari kan? Hellooooo, sorry la nk sebut bahasa kasar skit kan sbb aku geram sgt! Bak kata org yg bwh tue dh cukup b'bulu kowt tp ibu ayah korg yg tlg carikan tmpt korg nk praktikal? Agak2 la wehhh. 

Usia korg nie klu org dlu2 bak kata ibu aku dh ade 2 3 org anak la. Nie kan nk cari tmpt praktikal pn suh ibu ayah carikan? Nape? Korg x reti cari sendiri ker? Pemalas? Bgs btl sikap korg nie kan. Bravoooooo!!! Syabas jgk pd ibu ayah yg bg muke sgt kt anak korg nie supaya dorg x yah belajar b'dikari. Manjakanla sgt anak korg tue yerk.

Yer2, aku pn lum b'anak lg so x tau la cmne plak aku wt kt anak aku nnt kan. Tp pikir logik la kowt. Anak dh masuk U ofcoz la dh cukup mse tuk dorg b'dikari tuk mencari sesuatu tuk dorg sendiri. X kan nk b'gantung pd ibu bapa jerk? So bile mse nyer dorg nk start b'dikari? Umur dh 30an? Ker smpi ke tua nk b'gantung kt ibu bapa jgk?

Sbb tue la agaknyer org Melayu kte ssh nk b'jaya kan? Ibu bapa plak manjakan anak smpi cmnie. Semua nk b'suap n x reti nk b'dikari. Pastu nnt anak ko nk cari kan keje pn korg pn nk pi tlg carikan ker? Senang cte baik korg yg interview tuk position tue tuk anak korg kan? Yelah kang anak korg t'kial2 plak nk melalui prosess/pengalaman interview nie kan. 

Tp bkn kes tlg carikan tmpt praktikal tuk anak tp tuk keje pn ade jgk tau! Cm kt tmpt aku keje nie, aritue ade la offer 1 position nie kt sorg minah nie. Alih2 tarikh report duty dia x dtg pn without any notice. Info pn just d smpikan melalui kwn nyer yg report duty pd ari yg same tue. Good attitude right?

Pastu call byk kali x jwb2. Alih2 BAPAK minah tue call gtau yg anak dia sakit mata thats y x dpt report duty. Will resume to report duty after 2 3 days. Aku pn gtau immediate superior dia yg dh bengang jgk dgn minah nie. Pastu kami set kan tarikh bru tuk report duty sbb dorg nie kena dptkan training.

So aku try call dia lg tuk gtau the new date for report duty. Still didn't not pick up the phone after few times!!! Demn, buang jelah tepon ko dlm laut leh x? Menyusahkan org tul. Pastu tahap kebengangan aku dh lebih drpd maksima then aku smpikan kt kwn dia yg dh bkerja tue perkara nie.

"Dia nie x reti nk jwb phone call ker?"
"Atleast pass dpt miscol few times x reti nk call blk ker?"
"Aritue bapak dia jgk yg call blk gtau yg dia x dpt report duty...nape dia dh x leh nk ckp sendiri ker?"
"Pesal ayah dia jerk yg call kan bgtau hal nie?"

Perghhh, b'tubi2 aku soal siasat meluahkan perasaan amarah aku kt kwn dia nie. Sian budak tue x tau ape2 pn alih2 aku sembur kt dia plak. Hahaha. Sorry la yer dik! Akak dh tahap panas yg amat dh dgn kwn adik yg x reti b'dikari nie. Then u know what ape yg adik nie jwb?

"Yer kak mmg dia cmtue. Sll ayah dia yg uruskan hal dia"

Hellloooo, umur ko tue dh brp yg x reti2 nk uruskan hal sendiri smpi hal keje nie pn ko suh ayah ko yg nk gtau nape ko x leh report duty aritue. Klu aku la immediate superior minah nie mmg aku dh reject jerk terus dak nie keje kt bwh aku. 

Ntah2 x smpi sbln dh benti keje! Ishhh, memalukan btl la sikap2 sebegini. Sape yg perlu kte salahkan? Ibu bapa tersebut atau remaja nie? 

What can I say....anak korg kan! Lantak korg la nk didik cmne tp jgn smpi 1 ari nnt semua beban d letakkan ke atas bahu korg sbb nyer anak korg TAK RETI BERDIKARI. Sbb ape? Sbb dh korg yg manjakan anak korg pastu x kan korg nk salahkan org lain plak dlm hal nie kan? 

Lu pikir la sendiri wehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh...Nk manjakan anak pn b'pada-pada la yek!

No comments: