Daisypath Anniversary tickers

Thursday 22 September 2011

Sila panikkan diri anda!

OMG...Hati ku t'detik tuk cari info about tanda-tanda hampir bersalin today! 

Check this out peep!

Apakah tanda-tanda hampir bersalin? Tanda-tanda bersalin berbeza bagi kebanyakan wanita. Apabila bayi sudah turun ke bawah perut akan menjadi ringan sekitar dua minggu sebelum kelahiran kerana kepala bayi sudah ppun 'turun' ke dalam kawasan rangka tulang pelvis. 

Ketika bayi sudah sudah korg mungkin terasa sakit di bahagian kelangkang kerana bayi menekan, kerap membuang air kecil semasa ini kerana bayi menekan pundi kencing. Selain itu sakit perut iaitu memulas, kerap buang air besar dan kerap terkentut! 

Sakit belakang juga adalah tanda-tandanya kerana bayi korg sudah beralih dan menekan tulang belakang korg. Utk mengurangkan sakit belakang korg, posisikan diri korg spt merangkak (tp jgn merangkak ke dpn!), dan angkat atau tinggikan badan korg ke atas, tgu kiraan 5 dan rehatkan badan korg, ulangi lagi.

Korg juga boleh mengurangkannya dgn memperbanyakkan berjalan. Ia juga akan mempercepatkan kelahiran korg.

Itu sebahagian tanda2 awal tuk hint awal rasenyer coz bile hampir b'salin tahap pembukaan rahim sudah semakin luas t'buka lain lg tandanya iaitu keluar lendir pekat atau keluar darah bercampur lendir. Lendir pekat sepert gam lekang dari laluan pintu rahim apabila pintu rahim mula menipis. Lendir bercampur darah pula keluar apabila rahim mula membuka. Boleh berlaku beberapa jam atau beberapa hari sebelum bersalin. MAKA, segeralah ke hospital.

Simptom nie sudah m'jd kebiasaan yg kte dgr iaitu pecah air ketuban. Air ini biasanya keluar dgn byk dari vagina. Warnanya jernih tanpa bau. Segera ke hospital!

D hospital pulak doktor akan melakukan pemeriksaan pd vagina kte utk melihat pintu pangkat rahim terbuka dan menipis. Pembukaan di bahagian pangkal rahim atau servik dikesan dgn sekala 1 hingga 10.Yg penah aku dgr klu dh t'buka 7cm pn dh kena masuk labor room dh.

Jika korg mengalami kontraksi juga perlulah b'jaga2 iaitu itu adalah tanda-tanda hampir b'salin. Kira kontraksi atau pengecutan otot rahim korg. Apabila kontraksi 5 minit sekali selama 1 jam masa segeralah ke hospital utk kepastian doktor.

Choppp! Choppp...Korg tau x cmne rasa kontraksi tue? Ade yg ckp cm period pain. Siyesly sejak aku dtg period till now aku x tau cmne period pain tue okeh. Dlm erti bahasa melayu nyer sengugut! Korg penah sengugut? Klu penah mybe lebih menyenangkan korg tuk mengenalpasti simptom nie tp AKU? X tau ler coz x tau cmne sakit sengugut tue. Org ckp sakit kt perut yg t'amat sgt & sakit blkg! Hrmmm...

U know what? Aku sudah mengalami 3 tanda2 kecil yg t'senarai d atas tue iaitu kerap buang air kecil, kerap buang air besar & kerap terkentut! Lately nie mmg aku pasan aku kerap sesgt buang air besar padahal rutin aku plg tdk seminggu sekali or 2 kali kot buang air besar. Tp nie hampir setiap hari n penah dlm sehari 2 3 kali okeh.

Bab kentut tue x yah ckp la kan. Rase nyer mau pengsan hubs aku tue dok terima segala gas2 kentut yg aku kuarkan tue. Hahaha. Tp kire okeh la kentut aku jarang sesgt yg mengeluarkan bau yg kureng menyenangkan. Byk nyer x berbau jerk okeh!! Ahakssss...

Okehlah kpd bakal bakal ibu t'msk la diri aku sendiri semoga semua selamat melahirkan bayi yg cukup sifat, sihat walafiat & comel...Moga zuriat kte nie m'jd anak yg soleh / solehah! Amin Amin Yarabal Alamin! 

No comments: