Daisypath Anniversary tickers

Tuesday 20 September 2011

Oh bakal pengasuh...

Tik tok tik tok...
2 bln lg wehhh nk b'salin! Ape persiapan yg perlu d wt lg? Haaa, nie la salah satu preparation yg kena aku wt sblm b'salin yerk. 

Pengasuh!!!

Yaaa, mencari pengasuh tuk jaga anakku nnt. Len ler aku nie housewife leh la jaga sendiri tp aku pn b'kerja jgks. Biase la zaman skg nie wife n husband kena keje la wehhh. Klu harapkan sorg jerk keje mmg cukup2 mkn jerk gamaknyer.

Alhamdulillah, dh try cari 1 tmpt pengasuh nie iaitu org yg aku kenal jgk. Tp bru dpt booking jerk dlu n bln 12 nnt bru tau result samada d terima ke x coz skg nie dorg tgh full. 

Tp klu aku hntr pn start tgh bln Jan 2012 bkn la dlm thn nie jgk coz aku hntr pn pas aku b'pantang thn dpn. Itu pn b'gantung pd tarikh bile nyer aku b'salin la. Hohoho.

Esok nk try tanye dgn sorg lg tp yg sorg lg nie rase nyer makcik2 yg duk rmh jaga anak la bkn nyer taska yg aku dh booking tue. Klu makcik2 yg jaga anak2 org nie plak kena la pi jumpe2 kenal2 dlu sblm aku nk pi b'salin nnt. So, esok nk try call plak.

Yg kt taska tue seorang baby dgn bayaran RM300 sebulan. Not bad la, tue mmg standard harga la tue. Few place RM350 la jgks. Makin baby tue besar makin kureng la skit bayaran nyer (tp tue klu hntr kt rmh org bkn kt taska...kt taska not so sure cmne).

Tp kan bile hntr anak suh org jaga nie m'jd 1 kerisauan pd kte ibu bapa nie kan? Yelah, apakah tahap penjagaan dorg pd anak kte nie coz bkn dorg focus pd anak kte sorg jerk tp pd ramai lg. 

Yg lebih mengerikan skit bile penah dgr cte dr pengalaman adik aku yg penah keje kt taska w/pn sekadar 2 hari jerk. Pekerja x ramai tp yg nk d jaga tue seorg mybe kena jaga 4 5 org baby. Mau nyer x menang tgn siot padahal jaga sorg pn kte x t'daya rase nye.

Adik aku cte ade sorg pekerja indon nie angkat anak org dgn tarik tgn sblh tgn baby tue jerk!

Ngeri siotttt...Baby kowt! Tulang2 pn x kuat lg pastu leh plak dia wt cmtue kt baby tue. Sian jerk kt baby tue. Sian lg kt ibu bapa baby tue yelah dh byr duit kt tmpt tue tuk jaga anak dia alih2 org wt cmtue kt anak dia tanpa pengetahuan dia. 

Mmg la baby2 tue bkn anak korg tp jgn la wt cmtue kt anak org. Ape korg rase klu org lain wt cmtue kt anak korg sendiri? Mesti korg rase nk tampar2 & tumbuk2 muke org yg wt cmtue kt anak korg kan? Yelah dh la baby x tau ape2 pn alih2 org wt sesuka ati cmtue. 

Klu smpi memberi kecederaan pd anak org tue cmne? Atau kecacatan? Atau kehilangan nyawa? Ingat senang2 nk mengandung 9 bln tue, nk b'salin lg? Ingat senang? 

So, sama2 la kte memikul tggjwb kte sebaik yg mgkn yer. Korg jaga anak org tue pn bkn free2 tp korg dpt gaji. Gaji korg tue mmg d byr tuk jaga anak2 kami. Sila la jaga dgn seikhlas n sebaik mgkn. InsyaAllah, kami ibu bapa nie lg mendoakan rezeki korg yg menjaga anak2 kami nie sebaiknye. 

Harap2 dpt la pengasuh secepat mungkin so settle 1 perkara! X payah nk pening kepala pasal pengasuh lg then leh pikirkan benda lain plak. Huhuhu.

Moga aku dptlah pengasuh anak aku yg syg & jaga anak aku cm anak dia sendiri...Amin!

No comments: