Daisypath Anniversary tickers

Monday 19 September 2011

Tekanan darah

Assalammualaikum

Korg penah x check tekanan darah korg? Klu tinggi makna nyer ade darah tinggi or sebaliknya plak kurang darah.


Dlm entry aku sblm nie kan aku ader mention about my blood pressure increase. Siyes risau la jgk kan. Tp actually blood pressure increase pn bkn sbb pemakanan aku tetap hampir 2 minggu (sejak raya ke3 aritue) aku batuk teruk. 

Blood pressure increase to 145/87 pn sbb nyer aku kerap batuk yg teruk time nk tdo so kurang tdo. Kurang tdo tue la wt blood pressure naik tue. Phewww...Tp doktor advice tuk ambik blood pressure selang sehari start dr 17/9 tue.


So, pas jerk kenduri doa selamat aritue ptg2 skit pas berehat jap terus siap2 g klinik. Nasib baik la ade klinik yg open 24 hours kt Nilai tue coz tgk yg lain2 semuanya buka kejap jerk smpi kul 1pm. 

Alhamdulillah, tekanan darah aritue mmg superb okeh jerk iaitu 110/70. Tp aku bkn phm pn ape no atas n bwh tue. Cmne nk tau tekanan darah tue tinggi or rendah pn x reti okeh. Aku iya kan jerk klu doktor kata blood pressure okeh ker tinggi ker. Hihihi.

Arinie the 2nd day tuk pi check tekanan darah lg. Plus kena bw hubby g klinik coz hubby x sihat dr ari sabtu aritue. Ntah nape tetibe dok meleleh jerk selsema dia. Sian plak tgk dia. Nasib baik la x demam cm raya aritue mesti aku lg risau. 

Ermmm, 2 3 ari nie bdn nie rase penat jerk. Plus bile perut nie semakin2 besar nk duduk lelame pn serba x kena. Padahal duduk jerk pn tp rase penat okeh! So, asyik la baring n tdo kt dlm bilik bile xder wt ape2. Itu pn nk bgn drpd baring tue pn seksa sehhh.

Haaa, cmtue la gamaknyer ibu kte mse mengandung kte. Betapa besarnya la pengorbanan seorg ibu tue. Ke hulur ke hilir la membawa perut yg makin besar nie. Nk mandi pn susah dh x smpi ke hujung kaki dh. Huhuhu.

Last week lunch date with hubby pastu hubby tgu lam kete coz mak buyung nie pi beli benda nk kunyah2 petang2. Pastu masuk dlm kete hubby sengih2 jerk. Aku pn tanye la nape kan.

"Nape abg gelak2?"
"Xder ape la syg."
"Laaa...ckp la nape?"
"Xder la abg kesian tgk syg dh x larat nk b'jln."

Hohoho. Tau xpe sehhh. Nie haa celah kangkang pn dh melecet coz paha nie pn makin menembam. Mmg siyes x larat bw bdn nie sbnr nyer tp d kuatkan jgk pastu x kan nk suh org dukung plak kan? Kot bdn ringan2 xpe jgk nie dh 75.2kg dh. 

Okeh la...next time will update my lovely blog! Laterrrrrrrrr....c ya!

No comments: