Daisypath Anniversary tickers

Monday 15 August 2011

Saya Tahu Saya Tak Cantik

Assalammualaikum...

Korg rase korg dlm kategori cantik x? Atau or sekeliling korg dlm kategori cantik? Or korg rase korg biase2 jer tp org ckp korg nie cantik? Or korg plak yg puji org lain tue cantik spt memiliki segalanya la...

Ayat biase yg t'pacul d mulut kte kdg2 "Cantiknyer dia...b'untung dia! Klu la aku cantik cm dia kan." or "Cantik ker? Cantik lg aku." Haaa, tue samada ayat perasan cm pepatah org ckp masuk bakul angkat sendiri or ayat saje sedapkan hati sendiri supaya b'syukur dgn ape yg kte ade. Ye dak?

Ape2 pn persepsi korg, jom kte kupaskan topik Saya Tahu Saya Tak Cantik nie yg t'dpt kt website iluvislam. Suke sgt dgn topik tue n aku b'setuju dgn info yg d utarakan dlm topik tue. 


Kecantikan : Di mana nilainya?

Definasi cantik nie sgt subjektif! Masing2 ade pndpt sendiri n yg b'lainan. Ade yg melihat pd muke Hindi yg hidung nyer mancung tue cantik. Ade plak yg menilai muke Chinese look yg kbyknnya mata ala2 sepet tue cantik. Ade plak yg memuji kecantikan org Negro yg memiliki bibir yg seksi coz bibir dorg kan kdg2 ade yg mungil n besar. Hihihi.

Mcm2 la nk d huraikan coz dh nama lain2 negara, lain2 bangsa ofcoz la masing2 ade kelebihan masing2 kan? Cm org Melayu cmne plak ek? Tgk la kot dia ade mix bangsa tue bangsa nie mesti lg gorgeous ye dak? Kot korg xder darah mix tue xpe la redha jelah dgn ketulenan darah Melayu dlm diri korg tue. Cantik wat? Kulit hitam manis pandang x jemu...pandang x jemu! Ewahhh....

Oh ya, ckp pasal cantik nie kte lebih menilai pd penampilan luaran seseorg drpd dalaman seseorg itu btl x? Jarang la kte nk menilai dalaman org tue sekali. Ape2 yg kte lihat, kte kritik, kte puji mesti penampilan luaran tue. Sbb bile ckp pasal penampilan luaran nie just kte menilai drpd penglihatan kte dgn itu dgn mudah kte menilai..."Cantik la dia tue"..."Boleh tahan la"..."Xder la cantik sgt pn"...n mcm2 lg la.

Bile kte nk menilai dalaman tue mgkn mengambil mse coz kte perlu la kenal hati budi seseorg tue. Klu x kenal cmne plak kte nk tau dalamannye cantik. Haaa, jgn korg pikir bkn2 plak ape yg aku mksdkan dalaman tue. Bkn body dorg yg t'sembunyi d sblk pakaian dorg tue tp lebih kpd hati budi seseorg tue. Baik ker? Jahat ker? Busuk hati punye org ker?

Biase la kte nie manusia biase kan. Bile kte menilai mgkn ade jgk timbul iri hati or dengki? Tp bkn kte b'niat jahat ke atas org tue. Just mgkn kte x puas hati dgn ape yg kte ade x sehebat yg org tue miliki. So, adakah ape yg kte miliki skg nie bkn yg t'baik tuk kte? Adakah korg cube persoalkan ciptaan Allah kerana ciptaanNya yg berlainan pd kte? 

Tp Allah itu Maha Adil. Allah itu Maha Mengetahui dan Allah itu Maha Bijaksana. Tetapi knp ada segelintir drpd kte yg masih meratapi kekurangan yg ade pd diri masing2? Masih ingin membandingkan antara dia dan kte org antara kte dgn dia, dia n dia.

Saya Tahu Saya Tak Cantik

Yer, saya tahu saya tak cantik tetapi saya tetap ada kelebihannya...

Kerana saya tidak cantik :-
"Saya tidak jd mangsa gangguan lelaki-lelaki yg rosak akhlaknya"
- Lelaki zaman skg kan lebih memandang pd kecantikan luaran...so bile x cun, x cantik tue xder la dorg nk kacau...
"Saya dpt pelihara diri saya drpd pandangan b'nafsu lelaki yg tidak menjaga pandangannya"
- Nie bahaya coz kte pn x tau pandangan seseorg lelaki pd kte kan? Tmbh plak klu korg complete pakej yg cun, body mantap pehtue pakai plak seksi...
"Saya tidak mendapat fitnah dan cemburu drpd wanita-wanita lain"
- Yg nie ade jgk yg t'jd d kalangan sesama kaum kte coz dia x miliki kelebihan yg kte miliki so jd hot topik kononnyer kte cucuk tang sini, tang sane sbb nk cantik...Astagafirrulahalazim!
"Saya selamat drpd m'jd senjata iblis mencairkan iman lelaki"
- Lelaki memiliki 1 nafsu...n godaan nafsu yg plg kuat adalah perempuan ler! Klu cantik lg gugur iman cik abg

Dan kerana saya tidak cantik, akhirnya saya menemui insan yg ikhlas mencintai saya seadanya. Sweet x? Ofcoz la sweet bile seorg lelaki bkn memandang pd luaran kte sahaja tetapi lebih menerima kte seadanya kte cmne pn luaran kte yg t'kurang sane sini.

Klu dh kte x cantik pd pandangan manusia, pd sape lg kte nk kelihatan cantik? Pd suami kte? Pd boyfriend kte? Dorg pn manusia jgk, mesti ade je kritikan dorg kt kte kan? So, kenalah kte b'usaha utk kelihatan cantik pd pencipta kte iaitu pd Allah S.W.T. Krn kecantikan d dunia hanyalah sekadar pinjaman Allah kpd kte yg bknlah b'kekalan tp kecantikan di akhirat kelak.

Anggun Di Mata Allah : SEBUAH KECANTIKAN SEJATI

Kecantikan terdiri dari 2 jenis; Kecantikan lahir dan kecantikan batin
Kecantikan batin (inner beauty) adalah kecantikan yang dicari kerana essensinya, seperti kecantikan ilmu, akal fikiran, dan kesucian diri. Kecantikan batin inilah yang merupakan titik pandang Allah pada diri hamba-hamba-Nya.
Sebagaimana yang disebutkan dalam sebuah hadis:
"Sesungguhnya Allah tidak melihat pada rupa dan postur tubuh kalian. Akan tetapi, Allah melihat pada hati kalian." (HR. Muslim).
Tahukah korg yg kte semua nie sebenarnya yg plg sempurna & cantik d muka bumi nie. Tetapi d sbbkan mata kte d selaputi nafsu sehingga tidak dpt melihat kebaikan pd sesuatu kejadian walhal Allah telah menentukan sesuatu sifat dlm diri kte adalah yg terbaik.
Knp kte sentiasa tidak redha pd sesuatu kejadian Allah itu? Ingin aku mengiyakan iaitu kte sentiasa melihat pd kelebihan org lain, ape yg org lain miliki adalah lebih baik drpd ape yg kte miliki. Tp penah x korg t'fikir yg ape yg kte miliki plak org itu tidak milikinya? D situlah kelebihan kte. 
Nabi Muhammad S.A.W menasihati kte agar kte sentiasa melihat pd org yg kurang b'nasib baik. Mslh pd kte nie adalah sentiasa melihat pd org yg lebih b'tuah. Bile kte melihat pd org yg lebih b'tuah wt kte x b'syukur dgn ape yg kte sudah miliki. Korg perasan x? Hrmmm...
Tidak aku nafikan yg aku pn penah t'lintas utk sentiasa melihat pd kelebihan yg org lain miliki. Tidakkah itu menunjukkan yg aku tdk b'syukur dgn ape yg aku miliki? Tak cukup sempurna lg ker ape yg aku miliki? 
"Cantiknya rmbut dia yg lurus, pjg n mudah d urus tue b'banding aku yg rmbt tebal, kerinting...bla...bla...bla"
"Dia pakai ape pn cantiknya...tp nape bile aku pakai cm x kena jer, buruk jer"
Haaa...plg senang nk d jadikan contoh yg kte x b'syukur dgn ape yg kte miliki kte nk miliki ape yg org lain miliki. Contohnye cm ade sorg makcik nie la ade 3 org ade dara. Tiga2 ade dara tue masing2 ade la kelainannyer. Yg sorg rmbt tebal, rmbt kerinting & rmbt lurus. Yg si rmbt kerinting nk luruskan rmbt sbb x suke rmbt kerinting. Yg si rmbt lurus nk rmbt kerinting plak. Nie la lumrah kehidupan manusia.
Oh yer bru aku t'ingat aritue tgk drama ape ntah then perbualan kte spt d bwh
Hubby : Makin cantik plak si Zarina tue kan
Aku : Yelah, org dh byk duit...leh la g SPA sll! Nk pi facial muke ke ape ker kan...Klu syg nie byk duit pn leh gak cantik pi SPA!
Hubby : Ye ker? Drpd tue baik syg sll ambik wuduk. Air wuduk tue lg wt muke syg cantik
Aku : {Paused} {Silent} Glupppp...t'kena batang hidung sendiri. 
Yups, mmg btl ape yg hubby aku ckpkan. Tak d nafikan coz air wudhu la yg wt muke seseorg tue cantik semulajadi tanpa secalit makeup pn. Cukuplah dgn hanya menempul "wudhu" di wajah, b'tudung dan tidak memakai pakaian yg ketat semata-mata utk kelihatan cantik.
Stlh pjg lebar aku menghuraikan topik arinie, so marilah kte sesame belajar utk mengucap "Alhamdulillah" menandakan kesyukuran kte dgn ape yg ade pd diri kte. Kecantikan bknlah t'letak pd fizikal kte yg d lihat oleh mata org lain tetapi secantik mana kte d mata Allah. 

No comments: