Daisypath Anniversary tickers

Friday 5 August 2011

Jangan Parkir Sesuka Hati

Assalammualaikum

Korg ade bace newspaper Metro x smlm? Actually aku pn x pasan topik nie mse menyelak2 Metro kt ofis tp wt aku t'tarik bile topik nie kuar dlm berita tv3 smlm. 

Jangan parkir sesuka hati? Haaa, ade x korg nie t'golong dlm golongan yg parkir sesuka hati cm tmpt tue bapak korg punye. Opsss, sorry agak kasar! Saje nk bikin panas hati korg tue kan. Hihihii. 

Anyway kes nie klu kte lihat kt M'sia nie mmg b'sepah b'laku parkir sesuka hati. Bg dorg "Ala parking kejap jer, 5 minit jer urusan nyer!" Alih2 urusan yg 5 minit n kejap tue jd stgh jam or mybe 1 jam pastu menyusahkan pengguna jalanraya yg lain. Malah org2 yg parkir sesuka hati nie ade jgk yg jenis block2 kete org plak kan. Dhtue d sbbkan urusan yg 5 minit jd lame tue dh la org yg kena block tue dok horn2 tp harammm owner kete tue nk dgr. 

Aku sendiri pn penah alami kes nie bile ade kete parkir dpn kete aku plus time tue aku b'gegas nk kuar. Hampir 1 jam aku tgu kt kete tue dok horn supaya owner tue dgr la kan. But tiada gunanya n pak guard yg lalu kt ctu pn x leh wt ape2 coz owner kete pn x letak no phone kt dashboard dia. Ape lg aku suh ler pak guard tue clamp kete tue! Sakit jiwa wehhh, org nk cpt tp jd lmbt sbb org2 yg cmnie. So selfish. Bile owner dh blk kt kete dia dgn selamba x mengaku yg dia dh lame parkir kt ctu. Damnnn, ko dh menyusahkan org so pls mengaku jelah coz bkn aku x reti tgk jam pn. 

Okeh2, enough with my story n b'balik pd topik arinie mmg menarik kan? Nie adelah petikan yg aku baca kt Metro.

“Perbuatan mereka menunjukkan mereka tidak menghormati orang lain dan ia tidak boleh dibiarkan. “Saya berpendapat ini cara untuk menarik perhatian bahawa bandar ini berhasrat untuk menjadi proaktif dalam memerangi mereka yang meletakkan kereta sesuka hati.” Pemilik Mercedes itu dirakam keluar dari sebuah kedai dan mendapati keretanya dimusnahkan oleh seorang pemimpin awam yang berpakaian kemas.


Nk tau x ape yg datuk bandar kt Vilnus tue wt? Dia pi gelek kete2 org yg parkir kt tepi jln sesuka hati dgn kereta perisai kot! Hahaha. Mmg terbaek wokkk! Mmg aku suspek la dgn datuk bandar tue punye tindakan. Kasi ajar jer org2 yg sesuka hati parkir nie coz kte sesame jer byr roadtax & insurans x kire la ko pakai kete mewah ker kete murah ker. So, hak kte masig2 same xder t'lebih xder t'kurang pn. Don't be so selfish okeh!

Okeh la, just nk share that info supaya memberi kesedaran pd kte b'sama agar kte x parkir sesuka hati. If korg t'pakse sgt pn pls put ur hp number at the dashboard so that peep can call u to move ur car. Understood? Klu agak2 x phm, nnt aku nk suggest kt PM kte suh wt cmnie kt kete korg ek? Hahaha...

No comments: