Daisypath Anniversary tickers

Wednesday 2 March 2011

INFO : Apakah kebaikan matahari pada kita?

You Are My Sunshine
My only sunshine.
You make me happy
When skies are grey.
You'll never know, dear,
How much I love you.
Please don't take my sunshine away 

Alohaaaa...Alhamdulillah, arinie aku b'ansur pulih spt sediakala! Yippieee...I'm back now as who I am! Giler poyo kan...Cm la sblm nie aku jd alien plak kan? Saje jer nk bikin gempak. What can I say coz I miss myself back!

Drpd aku merapu x tentu pasal baik kte continue with our topik for today entry iaitu apakah kebaikan matahari pada kte? OMG, it so howt...I'm burning here! Rase cm nk t'bakar otak aku betapa panasnyer arinie...Semuanya sbb matahari okeh! But jgn korg ingat korg puteri lilin sgt yer coz ada bgs nyer matahari pd kte!


Almost of us not even know that panas matahari yg sll dihindari give us an benefit. Kononnya alasan takut hitam, kulit kering atau takut t'kena kanser kulit namun sinar matahari sebenarnya boleh dijadikan sahabat jika korg tau caranya.

Enough 15 to 30 minutes

That time is good enough utk kulit menyerap sinar matahari. Kadar ini cukup utk sinar matahari membantu penyerapan kalsium dan fostur utk dibawa ke tulang selain membantu pembentukan Vitamin D pd kulit.. 

The best time is before 9:00am

This is important to us know the benefits of sun. B'jemurlah sblm jam 9:00 pagi. At this moment, sinar matahari mengandungi byk ultra violet yg diperlukan manusia. But after 9:00 am, the sunshine is not good for us selain kesannya yg panas.


Membangkitkan mood dan merawat penyakit Psoriasis
Berjemur di bawah sinar matahari pagi juga sangat digalakkan untuk mereka yang mengalami kemurungan. Sinar matahari waktu ini dikatakan dapat membangkitkan ‘mood’. Selain itu mereka yang mengalami penyakit kulit Psoriasis (kulit bersisik kasar dan tebal) cukup elok berjemur di waktu pagi. Vitamin D yang terbentuk oleh sinar matahari ini akan membantu terapi atau rawatan untuk pesakit ini.

Hati-hati berjemur kalau kulit sedang dalam rawatan
Walaupun punya kebaikan namun bagi mereka yang sedang merawat kulit hati-hatilah kalau berjemur.
  • Beberapa jenis ubat jerawat boleh menyebabkan kulit menjadi hitam jika terkena sinar matahari. Begitu juga dengan ubat oles, panahan matahari mungkin menyebabkan timbul tompokan pada kulit.
  • Selepas melakukan perawatan kulit wajah di salun, kulit akan sedikit sensitif. Oleh itu penggunaan krim pelindung cahaya matahari perlu digunakan.
  • Rawatan pemutihan kulit akan jadi sia-sia jika anda kerap terkena sinar matahari. Tanpa ’sunblock’, ubat pemutih teroksida oleh sinar matahari.
Tanpa Sinar Matahari
  1. Anda akan kekurangan vitamin D
  2. Sistem pertahanan tubuh juga akan berkurang. Maka mereka yang jarang terkena sinar matahari juga akan mudah diserang selsema dan bronchitis.
  3. Depresi dan mempengaruhi mood. Sinar matahari mempengaruhi kerja otak. Akibat aliran darah yang kurang stimulasi maka depresi dan kemurungan kerap dialami oleh mereka yang jarang terkena sinar matahari.
  4. Menyumbang penghasilan hormon parathyroid yang berlebihan. Ia mempengaruhi kandungan kalsium pada tubuh dan dapat merangsang sel tumor.

No comments: