Daisypath Anniversary tickers

Friday 1 June 2012

Sebak hati ini...

Assalammualaikum

Salam jumaah semua! Apehal plak pepagi nie aku nk sebak tetibe je nie kan...

Mse nk gerak g keje pg td t'nmpk seorg pmpuan tua tepi jln sedang membawa 2 plastik kiri kanan dia (agaknye beli bekpes kot). Tp ape kena mengena kisah makcik tue dgn aku sebak?

Sebak sbb kdg2 ade sesetgh anak nie mempergunakan ibu mereka yg bg aku sudah smpi usianya utk berehat. Tetapi atas dasar kasih syg pd seorg anak dia kuatkan dirinya utk anak2 dia. Tp sanggupkah seorg anak itu kuatkan diri mereka utk ibunya? Tepuk dada tanya iman. 

Aku? Moga aku boleh la jd seorg anak yg sanggup kuat utk ibu aku. Sbb nya aku sudah melihat dgn mataku sendiri yg ibu aku kuatkan dirinya utk menjaga aku ketika aku b'pantang. Dgn dirinya yg dlm kesakitan tp di gagahkan jua menjagaku.

Bkn setakat menjaga ku malah sanggup memberus kain lampin anakku yg b'helai-helai tue. Bygkan jelah klu nk memberus tue bkn spt mengibas debu/habuk kt kain tp dgn tenaga yg kuat jgk la nk bersihkan kain lampin tue. Sdgkn aku yg masih muda nie pn x larat nk memberus nie kan dia yg sudah tua itu.

TERIMA KASIH IBU. Sesungguhnya jasa ibu itu x terbalas oleh adik bak kata Ustaz Don "nak balas setitik susu ibu pn blm dpt d bls pn". 

B'balik pd makcik tua itu just sekadar contoh kpd anak2 zaman skg nie yg semestinya korg pn tau n aku sendiri pn tau. Zaman skg semua memerlukan wang. Nk hntr anak pi taska perlu bayar, kte plak b'kerja n blk keje plak penat. 

Alih2 ibu kte yg tua menjaga anak kte, ibu kte jua yg masak utk kte siap kte plak request ibu masak la itu ini tuk lauk arinie. Wowwww, cm hamba abdi plak ibu kte tue diperlakukan oleh kte tanpa sedar atau tidak sedar atau buat2 x sedar?

Padahal kte ade plak mse nk b'chit chat dgn member ofis padahal kte dh blh blk rmh n uruskan rmh plak. Padahal kte ade plak mse nk pi b'sukaria dgn kengkawan or husband pastu anak di tinggalkan pd ibu tuk menjaganya. Mcm2 gamaknye yg mgkn x t'capai oleh akal aku nie tuk huraikan kt cni.

Moga jumaah yg penuh kemuliaan ini menyedarkan kte berapa lama sahaja ibu kte bersama kte? Mgkn esok, lusa dia sudah menemui penciptaNya. Bygkan kwn2 kte yg sudah kehilangan ibu mereka dan bagaimana mereka bangkit drpd rebah atas pemergian ibu yg tercinta? 

Hargailah mereka kwn2 ku sekalian. Jgn sesekali sia2 kan mereka. Ini juga peringatan tuk aku sendiri yg masih juga ada cacat cela nya dlm berbakti pd ibu ku. Ingatlah, dgn mudah utk kte dapat pahala dlm berbakti pd ibu bapa kte. Namun stlh pemergian mereka berbaktilah pd ayah dan ibu saudaramu, rakan taulan rapat ibu bapa kte kerana itu juga spt kte b'bakti pd ibu bapa kte. 

SAYANG KT IBU KETAT2. Moga ibu diberikan kesihatan dan kebahagian dunia dan akhirat. Amin.  :)

No comments: