Daisypath Anniversary tickers

Tuesday 12 June 2012

Google translate

Dearie readers,

Al kisahnya aku nie bkn la hebat b'ckp n menulis dlm bahasa omputeh nie kan. Klu nk menulis tue blh la d gagahkan lg kan sbb ade mse tuk b'fikir ok ke x ayat tue tp klu nk b'ckp mmg mau t'geliat lidah d wtnye! Hikhik.

As usual klu ade perkataan or ayat yg aku nk wt tue cm sure x sure je so aku pn wt la kt google translate if my colleague sorg nie xder kt ofis. Sbb dia tue dictionary I d ofis nie. Tp smpi bile nk minta tlg dia je kan? Mane aku leh lg nk wt, aku wt je ikut cara aku.

Spt yg korg jgk tau kte yg dh biasa speak n write in Malay nie bile kte nk translate kan ke omputeh nie confirm2 kte translate buta2 la. Ala yg mcm dlm Oh My English tue. Byk sgt example dorg bg yg kerap kali kte jgk wt tanpe kte sedari.

Tp blh jd lawak jgk klu some sentence in Malay kte direct terus translate ke omputeh. Ala cm sll korg wt copy n paste je kt google translate tue. 

Aku senyum sorg2 tgk ayat yg google translate nie wt. Aduyaiii. Cube korg baca ayat kt bwh nie. Mesti korg pn gelak translation dlm Malay tue.

In English 
"OK, don't take a bath. Then you will smell bad and no one will like you"

In Malay
"OK, tidak mandi. Kemudian anda akan berbau buruk dan tiada siapa yang akan mengucapkan"

Hahahaha. BERBAU BURUK?

Should be translation to berbau busuk. Itu ok lg, nasib baik ayat tue x jadi cmnie plak. "Kemudian anda akan berbau jahat!.

BERBAU JAHAT lg la x leh blah kan? Yelah bad dlm malay kan jahat, btl x? Hihihi. Mmg lucu la. Tp sbb ape smpi skg aku mmg failed skit fluent in English nie. Nie la jgk salah satu sebabnya kot. Dan sbb x tau the past tense, present tense n mcm2 lg la.

Mybe kte sendiri xde initiative tuk explore more word with same meaning tp ikut kesesuaian pd sesuatu ayat jgk la. Bak kata my lecturer kt U dlu, klu nk fluent in English b'kwn la dgn kamus!!! Nie guna kamus time nk tau satu2 perkataan tue je, btl x?

Hendak seribu daya, tak nak seribu dalih. Itulah sikap sesetgh drpd kte nie. Konon nk perbaiki diri tp byk sgt alasan itu ini nya so smpi ke sudah d takuk yg lame jgk la kte. Jgn harap org mengubah kte krn kte yg perlu mengubah diri kte sendiri. Tetibe ayat ceramah dh kuar nie kan u'ols...

So sblm korg menyampah ayat2 ceramah aku nie kuar baik kte end kt cni jelah n continue wt keje.   :)

No comments: