Daisypath Anniversary tickers

Friday 18 May 2012

Oh My English...

Salam jumaah sekalian readers,

"Cikgu, can you chop this letter for me?"
"I don't have enough to makan, can you borrow me?"
"Can you repeat again?"
"Awak kata nak roti bakar, so saya order la Burning Bread!"
"On your laptop and show me la"
"Open the fan, panas la"

Penah x korg ckp sebegitu or penah dgr x org ckp spt d atas? Hahaha. Sape yg tgk iklan kt astro pasal Oh My English tue confirm tau la or mybe korg sendiri penah ckp cmtue kan? Jgn nk ngelat...Ngaku jelah!

Biase la kte nie dh nama org melayu, ckp pn for sure ckp melayu kan? Sbb tue la mybe pendedahan ckp in English nie x diterapkan dr rmh or di sekolah. Kte nie kdg2 belajar sekadar tuk lulus jerk t'masuk la aku sendiri (mmg aku ngaku okeh!)

Bile dh bekerja nie bru la t'kial2 cmne la nk speak fluent in English or write in English, btl x? Kekdg2 siap minta kwn btlkan ayat mane tau grammar salah ke ape ke kan. 

Anyway, sifat MALU menguasai diri bile kte TAKUT kte tercakap salah or tulis salah! Pastu kang org dok ketawakan kte. Aku pn penah la ditertawakan oleh kawan aku nie. Perasaan malu tue still ade jgk la tp xpe la learn from mistake then kte perbetulkan. 

Alhamdulillah, nak kata terror smpi org kampung ckp ape "Perghhh, kemain berhabuk ko ckp English!". Sow2 leh la lg nk goreng. Tp nk fluent sesgt tue xder la jgk. 

But we can improve it right? Cm org luar yg b'hijrah ke negara kte la. Dorg dh biasa dgn bahasa dorg alih2 dorg pn kena la belajar ckp bahasa melayu jgk. So take times guys!.Tp cm kte nie xder effort nk improve sbb nye dh kte lebih selesa nk ckp bahsa melayu jer spjg masa. 

Okeh2, back to the track...Aku bru jer BERJANJI kt page Oh My English menandakan aku support tuk kte sesama improvekan English kte yer. Buat salah dan kte perbetulkan lebih baik daripada takut wat salah dan terus kte d takuk yg sama! (Shame on you)


I promise to say "Turn on your laptop" instead of "On your laptop". Jom kte sesame KLIK UNTUK BERJANJI  to show your support. 

Oh My English......................................

No comments: