Daisypath Anniversary tickers

Thursday 17 November 2011

Terima kasih Allah...

Ya Tuhan
Sejuta kesyukuran ku panjatkan kpdMu atas kurniaanMu ya Allah!

Terima kasih Allah
Kerna Kau telah kurniakan kpd kami anak yg cukup sifat & sihat walafiat!

Terima kasih Allah
Kerna aku telah selamat melahirkan seorang lagi hambaMu!

Detik-detik bermula segalanya adalah pd mlm 1 November 2011 spt biase aku tdo lebih awal memandangkan x larat tuk b'jaga hingga larut mlm. Tmbhn kepenatan slps membeli brg d Giant pd mlm itu slps celebrate birthday hubby.

Ketika aku lena aku merasai sesuatu yg luar biasa pd perutku. Terasa sakit2 pd perut aku tp ketika itu aku x endahkan lg sehingga la aku terlena kembali.

Namun slps itu aku kembali t'jaga dr lena utk ke toilet. Biase la ibu mengandung nie akan kerap ke toilet. Namun mlm itu terase "something" yg sgt b'lainan spt ari2 sblmnya. M'jd kebiasaan bg ku x on lampu toilet pn.

Tp d sbbkan merasai something yg lain terus aku on lampu toilet. Ketika itu juga hubby t'jaga dr tdo n terus b'tanya pdku "Kenapa sayang?"

Jeng jeng jeng...DARAHHHHHHHH!!!

"Abg, dh ade darah!"

Terus la kami b'siap2 utk ke Hospital Serdang sblm t'jd ape2. Kowt la b'salin kt rmh plak kang sape plak nk jd bidan nyer kan. Otw b'jln ke kereta aku dpt merasai yg air ketuban aku dh pecah. Tp aku rilex jerk lg tuk kawal panik aku, kang hubs pn panik same plak.

Oh yer ketika itu, jam menunjukkan 12 stgh.

"Syg ok ker? Nk abg bawa laju ker? Klu x tahan dh, abg bw laju!"
"Xpe, bw spt biase jerk!" jawabku.

Tiba d dewan bersalin terus la check in tuk d check oleh doktor. Time tue terase jgk sakit2 kt perut. Slps doktor check, bukaan sudah 3cm. Ape lg kena dh tukar baju pink hospital tuk siap sedia ke bilik bersalin.

Sementara nk tgu bukaan lg besar, aku pn menemani hubs yg tgu kt ruangan menunggu d luar smbil memberikan pakaianku pd hubs. X lame pas tue doktor pggl masuk tuk cucuk jarum kt tgn ku.

Pas jerk doktor cucuk jarum kt tgn aku terus la dorg tolak aku ke bilik bersalin. Perghhh, giler b'debar okeh!

Bile dh ade d atas katil t'sebut kesakitan t'amat la ku rasai tp bukaan ku masih 3cm dan degupan jantung baby lemah ketika itu. Mereka membuat keputusan utk caesar. Mse dorg bg borg n terangkan risiko caesar tue mmg aku pn cuak plus dorg b'bincang dgn hubs dlu.

Slps jerk sign borg tuk caesar terus d tolak ke bilik bedah. Tgu hubs dtg jenguk aku sblm masuk bilik bedah still jgk x muncul2. Tanpa b'jumpe dgn hubs terus aku d tolak ke bilik bedah.

GOSHHHHH!!! Sgt scary ok dlm bilik bedah tue. Mata aku melilau tgk lampu besar dlm bilik bedah n lg menakutkan pisau n segala gunting tuk pembedahan sudah siap sedia. Tp ketika itu aku jua tidak berdaya tuk melawan krn b'tarung dgn kesakitan tuk b'salin.

Doktor telah memberi 2 injection bius agar aku x terasa bila perut aku kena potong nnt. Tp for sure aku masih sedar ketika caesar d lakukan. Dlm keadaan mamai tp still sedar seketika itu aku t'dgr....

"huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...." Tangisan seorg bayi kedengaran di ruang bilik bedah.

Selepas bbrp minit kemudian mereka menunjukkan bayi tersebut kpdku.

Aku telah memberikan ciuman pertama pd bayi yg telah aku lahirkan n ketika itu aku rase t'haru sgt! Terase sebak d dada. "Adakah benar semua ini?"

Spt tidak percaya aku sudah b'gelar seorg ibu! Tggjwb ku semakin besar yg perlu aku galas slps ini. Moga aku & hubs dpt memikul tggjwb kami sbg ibu bapa kpd anak kami dgn baik sekali.

Oh yer, bayi yg aku lahirkan telah diberikan nama Putra Zarif Azeem. Dilahirkan pada pukul 4.54 pagi d Hospital Serdang. Ketika dilahirkan berat dia 2.99kg.

Inilah permata hati kami. Putra Zarif Azeem Bin Shahril Noradha.

Stgh jam kowt aku dlm bilik bedah then terus d masukkan ke wad. Mse tue aku lgsg x dpt merasai separuh bdn ku ke bwh coz bius masih ade lg n ketika itu jua x merasai lg la kesakitan pd tmpt caesar tue pn.

Putra Zarif Azeem d letakkan d tepiku tp aku tidak berdaya utk melakukan apa2 malah utk menyusukannya w/pn dia menangis ketika itu. Nasib baik la baby mama baik lakunya stlh d pujuk papanya dia pn terus diam jerk.

Tgh hari dh terase sedikit kebas separuh bdn ku menandakan ubat bius sudah semakin hilang. Ptg bru la btl2 dpt merasai kakiku n ketika itu jgk la merasai kesakitan d tmpt caesar apabila aku b'gerak. Plus nurse suh ke toilet tuk membuang air kecil (adalah wajib bg ibu yg sudah b'salin w/pn caesar ataupn b'salin biasa)

Bygkan ketika turun drpd katil darah meleleh2, kesakitan x yah ckp la! Dgn bantuan hubs aku b'jln perlahan2 ke toilet. Tkt menyelubungi diri. Ketika itu tanpa sokongan hubs sudah pasti aku sedikit tewas dgn ujian Allah ini.

Terima kasih yg tidak t'hingga pd hubs yg sentiasa di sisi. Syukur pdMu krn Kau kurniakan seorg suami yg baik pdku.

4 comments:

Nieta Shairi said...

dgn penuh perasaan mek baca entry ktk tok. ya Allah, mcm ya lah mak2 kita dolok.. sbb ya lah syurga di bawah telapak kaki ibu..
alhamdulillah, everything's went well.
syukur semua okk and ktk dikurniakan baby yg sgt2 cute selain cukup sifat..
happy for u sis
xoxo!

Mrs.Izi said...

comelnya zarif....

Unknown said...

Hahaha..kmk pn dgn penuh perasaan menulis entry tok. Ikutkan mok pjg lebar gik tp x bkesempatan mok b'celoteh pjg lebar. Yups, pengorbanan seorg ibu sgt tidak t'nilai Nieta sbb yalah martabat seorg ibu sgt tinggi..Syukur alhamdulillah kmk dh selamat melahirkan anak kmk urg! Syukur Allah memberik bonus pd mek urg coz baby mek duak cute..hihihi :)

Unknown said...

Thanks kak Zarina...cpt2 la dtg melawat baby Zarif yerk..hihihi