Daisypath Anniversary tickers

Monday 4 April 2011

Adakah anda tahu perkembangan janin anda?


Assalammualaikum...

Maaf jika lame sudah tidak kelihatan meng"update" blog nie coz kesihatan sgt2 tidak mengizinkan ketika ini. Morning sickness yg semakin teruk yg aku alami ketika ini. 

Anyway, today aku rajin meng"search"kan diri utk mendapatkan info2 mengenai kandungan aku nie. Sudah tentu korg hendak tau mcm2 info ketika korg mengandung nie kan? Contohnya apa boleh dan tidak boleh di makan ketika hamil (t'utama awal kehamilan), ape pantang larang yg korg kena tau n mcm la kan...

Tp arinie aku nk tau mengenai perkembangan janin d dlm perut aku nie. Aku t'pikir tuk mencari pn slps t'baca 1 blog yg kwn aku sharekan kt aku...Dh puas baca blog org tue yg byk b'cerita bab2 kandungan nie so aku pn t'fikir tuk search info nie...Maybe berguna tuk korg d masa kini atau masa hdpn ketika korg preggy nnt okeh...

Minggu ke-1 :

Minggu ini sebenarnya masih periode menstruasi, bahkan pembuahan pun belum terjadi. Sebab tanggal perkiraan kelahiran si kecil dihitung berdasarkan hari pertama haid terakhir korg.


Proses pembentukan antara sperma dan telur yang memberikan informasi kepada tubuh bahawa telah ada calon bayi dalam rahim. Saat ini janin sudah memiliki segala bekal genetik, sebuah kombinasi unik berupa 46 jenis kromosom manusia. Selama masa ini, yang diperlukan hanyalah nutrisi (melalui ibu) dan oksigen.

Sel2 telur yang berada didalam rahim, berbentuk seperti lingkaran sinar yg mengelilingi matahari. Sel ini akan bertemu dengan sel2 sperma dan memulai proses pembuahan.


5 juta sel sperma sekaligus berenang menuju tujuan akhir mereka iaitu menuju sel telur yang bersembunyi pada saluran sel telur. Walaupun pasukan sel sperma ini sangat banyak, tetapi pada akhirnya hanya 1 sel saja yang bisa menembus indung telur iaitu telur ovari bagi perempuan.

Pada saat ini kepala sel sperma telah hampir masuk. Kita dapat melihat bahagian tengah dan belakang sel sperma yang tidak henti-hentinya berusaha secara tekun menerobos dinding indung telur.

Minggu ke-2 :

Blastocyst menggelembung dan sel-sel mula berkembang dan terbahagi kira-kira 2 kali sehari sehinggalah pada hari yang ke-12 jumlahnya telah bertambah dan membantu blastocyst terpaut atau disauh dengan kukuh pada endometrium.



Sel-sel mulai berkembang dan terbagi kira-kira dua kali sehari sehingga pada hari yang ke-12 jumlahnya telah bertambah dan membantu blastocyst terpaut pada endometrium


Minggu ke-3 :


Sampai usia kehamilan 3 minggu, korg mungkin belum sedar jika sedang mengandung. Sel telur yang telah membelah menjadi ratusan akan menempel pada dinding rahim disebut blastosit. Ukurannya sangat kecil, berdiameter 0,1-0,2 mm.

Minggu ke-4 :

Kini, bayi berbentuk embrio. Embrio memproduksi hormon kehamilan (Chorionic Gonadotropin - HCG), sehingga apabila korg melakukan test kehamilan, hasilnya positif.


Pada masa ini sudah kelihatan pembentukan otak dan tulang belakang serta anggota lain seperti jantung yang mengepam darah ke paru-paru dan aorta (urat besar yang membawa darah daripada jantung).

Minggu ke-5 :


Terbentuk 3 lapisan yaitu ectoderm, mesoderm dan endoderm. Ectoderm adalah lapisan yang paling atas yang akan membentuk system saraf pada janin tersebut yang seterusnya membentuk otak, tulang belakang, kulit serta rambut. Lapisan Mesoderm berada pada lapisan tengah yang akan membentuk organ jantung, buah pinggang, tulang dan organ reproduktif. Lapisan Endoderm yaitu lapisan paling dalam yang akan membentuk usus, hati, pankreas dan pundi kencing.

Minggu ke-6 :


Ukuran embrio rata-rata 2-4 mm. Tuba saraf sepanjang punggung bayi telah menutup. Meski korg tidak boleh mendengar, tetapi jantung bayi mulai bergetar pada minggu ini. Sistem pencernaan dan pernafasan mulai dibentuk, pucuk-pucuk kecil yang akan berkembang menjadi lengan kaki pun mulai nampak.

Minggu ke-7 :


Akhir minggu ketujuh, panjangnya sekitar 5-13 mm dan beratnya 0,8 gram, kira-kira sebesar biji kacang hijau. Pucuk lengan mulai membelah menjadi bagian bahu dan tangan yang mungil. Jantung telah dibagi menjadi bilik kanan dan bilik kiri, begitu pula dengan saluran udara yang terdapat di dalam paru-paru.

Besh kan bila tau perkembangan janin d dlm perut korg? Mmg sgt besh w/pn dugaan yg korg hadapi sgt menguji kesabaran tetapi demi anak yg bakal dilahirkan lebih menceriakan dan melengkapi kehidupan kita insyaAllah akan cuba jga hadapi dgn tabah. 

Cukup la setakat minggu ke ke-7 aku update yer, nnt aku dh masuk ke minggu seterusnya bru aku update lg okeh! Klu nk tau ape akan jd pd minggu seterusnya STAY TUNED...catch up later k!

No comments: