Daisypath Anniversary tickers

Friday 12 October 2012

Period pain

Ouchhh, so sakit jgk period pain nie selepas hampir 2 tahun x dtg period. For the 1st time aku merasai kesakitan ini. Seriously spjg aku dtg period drpd umur 15thn till the last aku period sblm preggy aku x penah period pain.

Tak percaya? Tp percayalah ok. Smpi aku pelik n nk tau jgk cmne period pain nie? Sbb ade je kengkawan or sedara aku yg teruk period pain. Kazen aku klu period pain smpi demam n x larat nk bgn la gamaknyer.

Period pain or senggugut kerap dialami oleh golongan wanita yang masih datang haid. Senggugut adalah kesakitan yang dialami di bahagian bawah perut atau pelvis semasa datang haid. Pelvis adalah tempat di mana organ berikut berada iaitu rahim, ovari (kilang telur) dan saluran falopio dan pundi kencing.

Dalam bahaga Inggeris, sengugut dipanggil "dysmenorrhoea". Terdapat dua jenis senggugut.

Senggugut Primer iaitu yang berlaku kepada kebanyakan perempuan remaja tetapi tidak mempunyai patologi di pelvis dan rahim, setelah pemeriksaan oleh doktor. Ia biasanya berlaku selepas 6 hingga 12 bulan dari akil baligh apabila kitaran ovulasi bermula.

Senggugut sekunder plak disebabkan oleh patologi di pelvis dan rahim yg biasanya berlaku di kalangan wanita yg lebih berumur dan masih subur. Sebab-sebab:

a. Penyakit endometriosis. Penyakit ini dihidapi oelh 5 -15% wanita yg mempunyai haid
b. Cyst Ovari dan tumor
c. Fibroid (kebengkak pada rahim). Kesakitan ini berlaku semasa kedatangan haid yg banyak
d. Jangkitan ke rahim atau saluran dari rahim ke kilang telur (penyakit radang pelvis)
e. Kongenital (contoh : rahim bicornuate, rahim subsepta)
f. Alat pencegah kehamilan dalam rahim (IUCD). senggugut boleh jadi lebih teruk semasa penggunaan ini pada sekumpulan kecil wanita

Oh yer, cte pasal period nie kan penah x korg wt benda nie mse dlu time2 sekolah? Org sll ckp minum air cola bgs mse period supaya darah period tue kuar byk. But bile nk mse alam dewasa bru la tau sbnrnye t'sgt la x elok minum air cola time period. Tp aku x brp ingat fakta b'kenan benda tue. Hihihi, sorry!

**Lunch nnt nk plan g IOI sbb dh lame giler kot tp pi melepak kt sane time lunch...Jom cuci mata & cuci wallet!

No comments: