Daisypath Anniversary tickers

Friday 15 February 2013

Kek Coklat Kukus Cheese

Holaaaa...the owner of the blog yg cute is back to update my lovely blog!
Phewww, lame sgt b'cuti jd lemau la plak kan? Dh puas cuti CNY pehtu kena plak smbg cuti. 

X pasal mgu nie aku keje sehari je pastu esok lusa cuti lg. Yeaahaaa, sgt ohsem!
Tp tmbh cuti pn bkn sesaje tp kena jaga my lovely son yg on off demam dh seminggu. 
Hukhuk...sian dia! Tp demam2 dia pn alhamdulillah still aktif cm biase. That's my hero!!

Ok weekend aritue cuti lame turn lek Nilai plak. Meriah jgk la rmh sbb masing2 lek Nilai kecuali my bro.
Turn dia nk lek ke Ganu belah mentua plak. Yg akak kt Tapah pn blk. Mmg rmh pn pack! 
Bak kata ayah tgu la ayah beli rumah lg bosa leh sorg satu bilik.
Lg x leh blah along aku ckp dh ramai2 nie along tdo kt porch keto yolah! Hahaha...ayat sentap!! Bluekkk.

Oh yer sblm smgt cuti kt Nilai hati aku sudah b'kobar2 print resipi kek coklat kukus cheese nie.
Yelah rmh org baru kawin mane la cukup kelengkapan brg lg pn. (Kire bru jgk la kan sbb baru 2 thn lbh)  :P
So, misi tuk masak ape2 mesti la kt rmh Nilai. Hikhik. Sane semua complete ade. Tggl beli brg n wt!

Ari Sabtu listkan brg2 nk beli pastu pi la beli dgn adik aku siap bw Zarif sekali. Hubby keje time tue! 
Mse nie aku beli brg2 kek tuk wt 1 adunan je. Blk tue ibu ckp cukup ke sbb ramai. Sbbnye bru 1st time nk wt kan so level confident tue xde la 100% sbb tue cm nk try test dlu. Klu ok bru len kali wt tp xpe la kbtln aku plak kelupaan beli kertas minyak mse beli brg dgn adik aku tue so ari Ahad tue ajak hubby pi beli tuk wt 1 lg adunan.

So plan nk wt kek tue ari Ahad d tunda ke ari Isnin sbbnye aku pn kurang sihat (sore pn dh cm Ramli Sarip). Klu karok confirm2 org ingat Ramli Sarip yg nyanyi...Hahaha, pasan la sgt!

Pg Isnin lepas dh bekpes n kemas2 dapur so misi aku pn b'mula sorg2 kt dapur tue. Aku  nie jenis x suke org tlg, lebih suke wt sendiri klu bab2 nie. Bkn la eksen terror sgt tp x suke rimas klu ade org tlg. 

Aku kan wt 2 adunan...1st adunan tue kureng skit sbb nye cheese nya kurang sbb budget tuk wt 2nd adunan kan. Yg 1st adunan acuannya lain, yg 2nd adunan plak guna acuan lain. Dh bila wt 2nd adunan lbh ohsem skit la sbb cheese lg tebal. 

Alhamdulillah, menjadi la kek coklat kukus cheese tue. Mmg next time nk wt lg la. Ibu pn dh awal2 bgtau raya nnt leh la wt kek nie dik. Sape la lg nk wt klu bkn aku sbb aku je minat wt benda2 nie. 


nie 1st adunan...cheese nipis! lupe nk snap 2nd adunan cheese tebal lg  :)


Bahan A :
1cawan gula*
1cawan susu cair*
1cawan koko*
1cawan minyak*
1/2cawansusu pekat*

Bahan B :
3biji telur (A)

Bahan C :
1cawan tepung naik sendiri
Bahan untuk cheee :
250gm cream cheese*
60gm gula castur*
25 gm tepung gandum*
25 gm susu segar*
1 biji telur

Cara Menyediakan Kek Coklat Kukus Cheese :
  1. Campurkan semua bahan A n masak atas api kecil kacau supaya tak berketul bila dah sebati tutup api n biarkan sejuk.
  2. Pukul bahan B sampai kembang n gebu n masukkanbahan A kacau hingga sebati n masukkan pula bahan C  dan kacau sampai sebati.
  3. Tuangkan adunan coklat ke dalam loyang dan kukus hingga masak..kemudian,diikuti dengan adunan cheese dan juga kukus hingga masak..
  4. Setelah itu,tuangkan sekali lg sebahagian lg adunan coklat menjadikan 3 lapisan kesemuanya..kukus hingga masak..
  5. Siap angkat n sejukkan barulah diterbalikkan.
*Loyang hendak lah disapu majerin n dialas kertas minyak..
Cara2 Membuat Adunan Cheese : Pukul semua yg bertanda kecuali telur sampai gebu n masukkan telur n pukul lagi sampai sebati siap leh la dikukus semuanya.
Terima kasih pd Resipi Mudah sbb bg resipi yg ohsem! Korg pn try la sbb sgt mudah dan x leceh pn. Seriously mesti jd punya la...Aku lebih suke wt kek kukus drpd bakar sbb kek bakar klu t'lebih pukul la ape la kek leh jd bantat.

Try jgn x try! 

No comments: