Daisypath Anniversary tickers

Wednesday 15 August 2012

Kisah Silam

Assalammualaikum,

ANGKARA KEKASIH BARAN - KOMA DIBAKAR
PERKOSA SELEPAS BUNUH

Itulah topik yg t'pampang di muke akbar M**** arinie. 
Takutkan bila baca topik tue sahaja smpi kte akan pikir "Ape nak jadilah dgn manusia skg nie, nyawa manusia dh mcm x b'nilai senang2 bunuh, senang2 cederakan org".

Pernah x korg t'fikir skg nie sbb skg nie dh kire kte nie dh dewasa nk masuk 3 series u'ols or mybe yg dh 3 series ker...Hihi. 

"Patutlah dulu mak ayah kte nie kongkong kte?"
"Patutlah dulu mak ayah kte x kasi kte main2 cinta!"
"Patutlah dulu mak ayah kte risau sgt klu kte kuar rmh!"

Bile pikir blk PATUTLAH tue...sememangnya PATUT pn sbbnye tkt jd kes2 cm dlm berita skg nie. Dan skg aku pn dh menjadi seorg ibu sudah pasti aku pn akan jd cmtue jgk kan.

Tp dlu x t'fikir pn cmtue sbb kte ikutkan hati muda kte jer plus time2 remaja nie time tue la nk cube tue nk cube nie, nnt klu x cube x thrill plak. Kang kwn kata kte kuno plak eh mcm2 la. Aku tau sbb aku pn lalui semua tue.

Klu  nk ingatkan blk kisah silam tue mmg rase cm "bodohnya aku nie!!!". Ntah brp byk plak dosa aku nie kt ibu ayah sbb lawan ckp dorg. Ingat blk mmg memalukan la. 

Alhamdulillah, kisah silam tue juga mendewasakan aku tuk lebih mengenali org sekeliling aku. Setiap ape yg terjadi mmg sudah tersurat dan ditakdirkan tp pasti ada hikmah setiap ape yg t'jadi tue. 

Memikirkan budak remaja skg nie malah budak sekolah rendah pn dh pandai main cinta! Tidakkah itu menakutkan para ibu bapa? Skg nie dgn penggunaan internet yg dak sekolah rendah plak lg pakar cmne tue? Senang2 je klu dorg nk google benda2 x elok.

Penah aku t'baca dlm newspaper pasal budak 6 tahun dgn dak umur 4 tahun wt aksi lucah di dalam bilik sbbnya sepupu dia yg usia b'belas tahun share kt dorg video lucah!!! Giler scary okeh.

Mmg semakin mencabar nk mendidik anak zaman skg nie. Ini yg aku bimbangkan. Org ckp jaga anak lelaki lg senang drpd jaga anak pmpuan. Bg aku sama je kedua2nya. Sbb some of parents nie lebih menumpukan pd anak pmpuan je, yg anak lelaki plak blh biarkan je.

Pastu klu anak lelaki tue buntingkan anak dara org ape cte plak? Bkn jd masalah jgk ke kt mak bapak tue? Ingat senang2 leh lepas tgn sbb anak ko anak lelaki? Or sbb klu anak lelaki wt benda x elok pn bkn kte tau dia dh hilang teruna ke x. Cmtue??? 

Kdg2 ade kesilapan juga pd didikan dan pemikiran ibu bapa nie. Sbb tue la skg nie merogol, perkosa nie b'leluasa sbb didikan pd anak lelaki tue tak brp d terapkan spt anak pmpuan. Btl x? Jgn menidakkan la sbb aku tau mmg ade parents yg cmnie pn. Pastu didikan tue b'tukar jd kongkongan pd anak perempuan, bile dia memberontak lg parah dr anak perempuan yg diberikan sendiri kebebasan tp kte dh sediakan cukup didikan pd dia.

Yups, aku ckp senanglah sbb anak pn bru sorg kecik lg. Aku pn tkt sbb tkt aku x dpt bg didikan yg sebaiknya pd anak aku x kira la lelaki atau perempuan. Tp insyaAllah drpd ape yg aku lalui dan ape yg aku lihat ibu bapa skg nie menjadikan panduan pd aku tuk mendidik anak2 aku kelak.

Spt entry aku yg sblm nie...kte semua kena berhati-hati sbb d luar sane 80% penjenayah masih bebas. Kte x tau dia kt mane, kte x kenal dia...so kte mmg kena b'hati-hati sgt2. Klu nk d pikirkan 80% penjenayah yg masih bebas tue mmg gerun kan? 

Moga kte semua dilindungi oleh Allah dan dijauhkan daripada niat jahat manusia pd kte. Amin.  :)

No comments: